1. Na czym opiera się działanie metody Biofeedback?

Uczenie się jest kluczem do zrozumienia, w jaki sposób działa metoda Biofeedback. Uczymy się nieustannie każdego dnia i uczenie zawsze wymaga informacji zwrotnej (feedbacku). To właśnie dzięki tym zwrotnym sygnałom wiemy, że wykonaliśmy coś dobrze i możemy wykonać lepiej. Feedback pozwala na doskonalenie swoich umiejętności i osiąganie celów. Kiedy gotujemy, informacją zwrotną jest smak przyrządzanej potrawy. Kiedy gramy na pianinie, informacją zwrotną są dźwięki wydobywające się z instrumentu. Podczas treningu EEG-biofeedback informacją zwrotną mogą być dźwięki, obraz lub bardziej złożony przekaz audio-video, odzwierciedlające stan naszego mózgu. Wpływając na te sygnały możemy modelować naszą własną aktywność mózgową w pożądany sposób, podobnie jak dodając przyprawy zmieniamy smak potrawy czy naciskając odpowiednie klawisze pianina zmieniamy melodię. Ważne jest przede wszystkim to, że w trakcie treningów uczymy się rozpoznawać zależności między zmianami w ciele i umyśle, np. kiedy jesteśmy zrelaksowani czy skoncentrowani i utrwalać pożądane stany psychofizyczne. Stajemy się świadomi tego co się z nami dzieje i uczymy się wprowadzać w optymalne stany sprzyjające równowadze ciała i umysłu.

2. Jak przebiega trening Biofeedback?

Trenujący ćwiczy pod kierunkiem certyfikowanego trenera, siedząc wygodnie przed ekranem monitora, na którym widzi obraz fal emitowanych przez swój umysł, przetwarzany na bieżąco w czasie sesji treningowej na zabawną animację komputerową, grę lub np. ulubiony film DVD – który, jeśli ćwiczący wykonuje poprawnie zadanie polegające np. na koncentracji, wyświetla się na cały ekran, lub kurczy się do kostki niewielkich rozmiarów, jeśli trenujący się dekoncentruje.

3. Czy Biofeedback jest terapią dla każdego?

Treningi Biofeedback można prowadzić u dzieci, młodzieży jak i zarówno u dorosłych. Polecany jest dla osób:

Zdrowych nastawionych na rozwój osobisty w celu:

poprawy efektywności pracy mózgu.
poprawy szybkości zapamiętywania, uczenia się ( również w zakresie języków obcych)
poprawy koncentracji i uwagi
panowania nad emocjami
poprawy samooceny
zwiększenia odporności na stres
Z zaburzeniami neurologicznymi:

epilepsja
migrena i bóle głowy
urazy mózgu
stany po udarze mózgu
Z zaburzeniami psychiatrycznymi (w konsultacji i pod kontrolą psychiatry):

depresja
nerwice
zaburzenia obsesyjno-kompulsywne
pobudzenie psychoruchowe

4. Jak długo trwa terapia Biofeedback?

Długość terapii BioFeedback zależy od problemu z jakim pojawia się osoba. Ilość treningów dobierana jest indywidualnie w zależności od naszych potrzeb. Im więcej treningów tym lepsze elekty.

5. Czy efekty terapii Biofeedback są trwałe? Jeśli tak to jak długo?

  • Z przeprowadzonych badań wynika, że  Vincent J. Monastra (2002) i inni psychologowie pokazali, iż korzystne zmiany po treningu Biofeedback utrzymywały się dłużej niż po zastosowaniu leków.
  • Dr Michael A. Tansey (1993) – dzieci hiperaktywne utrzymywały zdolność kontroli własnej hiperaktywności do 10 lat po treningu.
  • Dr Joel Lubar – badanie osób cierpiących na ADHD po upływie 10 lat od zakończenia terapii Biofeedback, stwierdzono utrzymującą się zdolność kontroli hiperaktywności, mniejszą labilność emocjonalną a także lepsze wyniki w szkole

6. Kiedy są widoczne pierwsze efekty?

Dane statystyczne podają, że od 10-15 treningów, natomiast naukowe około 30 treningów. Oczywiście na efekty ma wpływ systematyczność i częstotliwość.

7. Dlaczego stres ma tak negatywny wpływ na nasze życie? Jak treningi Biofeedback mogą pomóc w radzeniu sobie ze stresem?

Stres wywiera znaczący wpływ na ciało i umysł. Stresujące sytuacje wywołują silne emocje, które powodują wzbudzenie określonych fizjologicznych odpowiedzi. Wiele z tych odpowiedzi jest kontrolowanych przez część współczulną autonomicznego układu nerwowego, która pomaga przygotować ciało na zmierzenie się z nadzwyczajnymi okolicznościami poprzez walkę lub ucieczkę (organizm wchodzi w tryb „walcz lub uciekaj” („fight or flight”). Ten typowy sposób reagowania na zagrożenie prawdopodobnie ukształtował się na przestrzeni tysięcy lat, kiedy ludzie musieli stawiać czoła głównie fizycznym zagrożeniom i potrzebna była do tego maksymalna mobilizacja organizmu.

W obecnych czasach mierzymy się z zupełnie innymi wyzwaniami, a reagujemy dokładnie tak samo jak nasi przodkowie. Ktoś mógłby zapytać, co w tym złego, że nasze organizmy zachowują się tak samo w innych okolicznościach? Otóż kluczem jest to, że współcześnie nie dopuszczamy do realizacji planu „fight or flight”. Zazwyczaj nie atakujemy szefa, kiedy nas zdenerwuje, nie uciekamy, gdy występujemy publicznie. Nic nie możemy zrobić, gdy spieszymy się do pracy a właśnie utknęliśmy w korku. Nasz organizm jest przygotowany na szybkie działanie, a nie może działać. Nie pozwalamy na rozładowanie, przez co zmienione parametry fizjologiczne utrzymują się przez dłuższy czas powodując znaczne zniszczenia w organizmie (m.in. uszkadzając tkanki). Kolejne stresujące sytuacje powodują utrwalenie destrukcyjnego sposobu reagowania przez organizm. Zmiany kumulują się przez lata, prowadząc często do poważnych chorób i zaburzeń.

Celem treningów jest zmiana utrwalonych złych sposobów reagowania na stres, które powodują dolegliwości fizyczne i psychiczne. Często okazuje się, że ludzie zapominają, co to znaczy być rozluźnionym i dopiero za pomocą sygnałów zwrotnych uczą się rozpoznawać w sobie stan relaksu.